Raden Arjuna minangka putra nomer telu saka pasangan Dewi Kunti lan Prabu Pandu utawa asring diarani satria Panengah Pandava. Kaya sing liyane, Arjuna sejatine dudu putrane Pandu, nanging dheweke dadi putrane Dewi Kunti lan Batara Indra. Ing sajroning urip bebrayan Jawa, Arjuna minangka simbol pengetahuan lan keraguan manungsa sajrone tumindak. Babagan iki nyata banget nalika ilang semangat nalika ngadhepi sepupu lan guru ing lapangan Kurusetra. Gegayuhan Arjuna minangka sifat sombong. Rasane angel lan gagah, mula rada sombong nalika isih enom.
Arjuna duwe jeneng ing ngisor iki: Herjuna, Jahnawi, Jisnu, Permadi minangka jeneng Arjuna nalika isih enom, Pamade, Panduputra lan Pandusiwi amarga dheweke dadi putra Pandu, Kuntadi amarga padha duwe panah pusaka, Palguna amarga dheweke apik ngukur kekuwatan lawan, Danajaya amarga dheweke ora prihatin karo kekayaan, Nalika Raja Kariti jumeneng dadi raja ing swarga Tejamaya sawise sukses mateni Prabu Niwatakaca, Margana amarga bisa mabur tanpa swiwine, Parta tegese mulya lan tenang, Parantapa amarga rajin dipenjara, Kuruprawira lan Kurusatama amarga dheweke dadi pahlawan ing Baratayuda, Mahabahu amarga duwe awak. Kekuwatan cilik nanging gedhe, Danasmara amarga dheweke ora nate nolak katresnan, Gudakesa, Kritin, Kaliti, Kumbawali, Kumbayali, Ali-Ali Beetle, Kuntiputra, Kurusreta, Anaga, Barata, Baratasatama, Jlamprong sing artine bulu merak minangka panggilan favorit saka Werkudara menyang Arjuna, Siwil amarga enem driji minangka telpon saka Kresna, Suparta, Wibaksu , Tohjali, Pritasuta, Pritaputra, Indratanaya lan Indraputra amarga dheweke dadi putrane Batara Indra, lan Ciptaning lan Mintaraga yaiku jeneng sing digunakake nalika semedi ing gunung Indrakila. Arjuna dhewe tegese putih utawa cetha.
Nalika lair, jiwa Arjuna kanthi cahya sing metu saka rahim ibune lan munggah menyang swarga Kawidaren ing endi malaikat Kabeh nymphs tresna karo nyawa Arjuna, Wiji Mulya. Kerusuhan kasebut nyebabake murka para dewa sing banjur nyerang dheweke. Lampu pucet banjur dadi tokoh manungsa sing ganteng ora sithik.
Mundhake jiwa Arjuna saka awak Dewi Kunthi nyebabake rasa sedhih marang Prabu Pandu. Kanthi saran saka Semar, Pandu banjur munggah swarga lan njaluk bali putrane sawise diwenehi saran saka Batara Guru.
Wiwit isih enom, Arjuna seneng banget sinau. Dheweke sinau karo sapa wae. Miturut dheweke, lingkungan masarakat minangka stor ilmu pengetahuan. Gurune kalebu Drim Resi, saka Dona Resit dheweke nampa senjata kuat sing diarani panah Cundamanik lan Arya Sengkali, sing nomer loro yaiku Begawan Krepa, Begawan Kesawasidi, Resi Padmanaba, lan liya-liyane ascetics kuat. Ing crita Mahabarata, Arjuna sinau karo Ramaparasu, nanging sajrone crita wayang, meh ora kasebut.
Ing wayang kasebut, yen Arjuna duwe luwih saka 40 garwa, nanging mung sawetara sing misuwur lan asring dianggep karo kirik. Garwane Arjuna kaya mangkene:
- Endang Jimambang duwe Bambang Kumaladewa lan Bambang Kumalasekti
- Dewi Palupi utawa Dewi Ulupi karo putrane Bambang Irawan
- Dewi Wara Sumbadra duwe putra Raden Angkawijaya utawa Raden Abimanyu.
- Dewi Srikandi ora duwe anak
- Dewi Ratri duwe putra Bambang Wijanarka
- Dewi Dresnala duwe putra Bambang Wisanggeni
- Dewi Juwitaningrat duwe bentuk Bambang Senggoto raksasa
- Endang Manuhara nikah karo Dewi Pregiwa lan Dewi Manuwati
- Dewi Banowati putri Endang Pergiwati (diopeni dening Endang Manuhara)
- Dewi Larasati duwe Bambang Sumitra lan Bambang Bratalaras.
- Dewi Gandawati duwe putra Bambang Gandakusuma
- Endang Sabekti duwe putra, Bambang Priyambada
- Dewi Antakawulan kagungan putra Bambang Antakadewa
- Dewi Supraba duwe putra Bambang Prabakusuma
- Dewi Wilutama duwe putra, Bambang Wilugangga
- Dewi Warsiki ora dingerteni putrane
- Dewi Surendra ora dingerteni putrane
- Dewi Gagarm sing durung dingerteni putrane
- Dewi Tunjungbiru ora dingerteni putrane
- Dewi Leng-Leng Mulat ora dingerteni putrane
- Dewi Citranggada duwe putra, Bambang Babruwahana
- Dewi Lestari ora duwe putra
- Dewi Larawangen ora duwe putra
- Endang Retno Kasimpar ora duwe putra
- Dewi Citrahoyi ora duwe putra
- Dewi Manukhara dudu putra
Cacahe garwa Arjuna ing crita wayang dudu gambaran saka wong liya sing dadi bojo utawa wanita, nanging gambar sing bisa ditampa Arjuna lan ditampa dening kabeh klompok. Nalika isih enom, Arjuna pengin ningkah karo Dewi Anggraini, garwane Prabu Ekalaya utawa uga asring nyebat Prabu Palgunadi saka kerajaan Paranggelung. Nalika semana Arjuna sing arep meksa kekarepane bakal ngasilake Dewi Anggraini bunuh diri amarga dheweke mung setya karo bojone. Prabu Ekalaya sing ngerti sing nantang Arjuna, nanging keagungane Raja Ekalaya dadi luwih saka Arjuna. Arjuna banjur nggresah karo Drona. Piyambakipun nganggep gurunipun sampun janji janjinipun kanthi nate nyebutaken bilih piyambakipun mboten nate ngajar panahan sanes kaliyan Arjuna. Resi Drona banjur tindak menyang Prabu Ekalaya. Prabu Ekalaya pancen dadi penggemar Drona Resit, nanging amarga ora bisa sinau langsung, dheweke nggawe patung Drona ing kraton kasebut supaya bisa diajak lan praktek. Dening Drona dianggep minangka barang sing dilarang kanthi masang busur ing kana. Dadi, Drona Receipt banjur njaluk Cincin Ampal Mustika sing wis dipasang ing jempol Prabu Ekalaya. Kanthi drona driji banjur dipotong banjur dilebokake ing driji Arjuna. Wiwit Arjuna duwe enem driji ing tangan tengen. Iki ing basa Jawa diarani siwil. Nalika ketemu karo Arjuna maneh, Prabu Ekalaya kalah. Ing wektu kasebut dheweke ngerti manawa dheweke wis diapusi, saengga sadurunge mati dheweke ujar manawa dheweke bakal males dendam marang Drona mengko ing Perang Baratayuda.
Arjuna duwe gaman lan aji-aji .. Senjata Arjuna kalebu Panah Gendewa saka Batara Agni sawise mbantu Batara Agni nglawan Indra Batar kanthi ngobong Hutan Kandawa, Panah Pasopati saka Kirata, pamburu inkarnasi Batara Guru, sadurunge Arjuna mateni Niwatakaca , Mahkota Emas lan inten saka Batara Indra, sawise dheweke ngalahake Prabu Niwatakaca lan dadi Raja nymphs suwene pitung dina, kris Pulanggeni, kris Kalanadah saka tunjangan Kala Batara, Jupuk Sarotama, Panah Ardadali, Panah Cundamanik, Panah Angahastra, lan Arya Sengkali, papat saka Drona Resipt, Minyak Jayangketon saka Begawan Wilawuk, mertua wong tuwa, pusaka Mercujiwa, panah Brahmasirah, pecut Pamuk kyai, panah Mergading lan liya-liyane. Kajaba iku, aji sing diduweni Arjuna yaiku:
- Aji Panglimunan / Kemayan: bisa ilang
- Aji Sepiangin: bisa mlaku tanpa tilak
- Aji Tunggengmaya: bisa nggawe sumber banyu
- Aji Mayabumi: bisa ningkatake wewenang ing paprangan
- Aji Mundri / Maundri / Pangatep-atep: bisa nambah bobot awak
- Aji Mercy: ditresnani wong liya
- Aji Asmaracipta: nambah katrampilan mikir
- Aji Asmaratantra: nambah kekuwatan nalika perang
- Aji Asmarasedya: nambah wani ing perang
- Aji Asmaraturida: tegese kekuatan ing rasa
- Aji Asmaragama: nambah katrampilan nyambut gawe kanthi asmara
- Aji Anima: bisa sithik sanajan ora katon
- Aji Lakuna: dadi entheng lan bisa ngambang
- Aji Prapki: nganti tekan panggonan sing dikepengini
- Aji Matima / Sempaliputri: bisa ngganti wujud.
- Aji Kamawersita: bisa kuwasa romantis
Arjuna nate ngrewangi Demang Sagotra supaya apik lan garwane nalika nggoleki nasi bungkus kanggo Nakula lan Sadewa sawise kedadeyan Balesigala-gala. Kacariyos, punapa ingkang ndadosaken Demang Sagotra saget dados peperangan kangge kamenangan Pandhawa ing Perang Baratayuda Jaya Jayaangun.
Sawise Pandhawa diganjar karo alas Kandaprasta sing dihantun, Arjuna ketemu karo Begawan Wilawuk sing lagi nggoleki wong lanang wadon sing diimpekake. Nalika semana Begawan Wilawuk kanthi wujud raksasa ngajak Arjuna lan palakrama karo putrane, Dewi Jimambang. Kacariyos, bilih menika minangka garwa sepisanan Arjuna. Saka mertua, dheweke maringi minyak Jayangketon sing bisa ndeleng roh yen ditrapake ing tlapukan. Lenga iki cocog banget karo Pandawa sing nalika semana srawung karo Jin Yudistira lan sedulur-sedulure sing ora bisa dideleng saka mata biasa. Nalika semana Arjuna uga ngalahake Jin Dananjaya saka wilayah Madukara. Jin Danajaya banjur nembus awak Arjuna. Saliyane entuk jeneng Dananjaya, Arjuna uga entuk wilayah ksatria ing Madukara karo Patih Suroto minangka patih dheweke.
Nalika dheweke dadi pengasingan sajrone 12 taun ing alas sawise Puntadewa kalah dolanan dadu Arjuna nuli dipenjara ing gunung Indrakila kanthi jeneng Begawan Mintaraga. Dheweke ing wektu sing padha Prabu Niwatakaca saka kerajaan Manimantaka sing njaluk Dewi Supraba dadi bojone. Nalika semono ora ana dewa sing bisa nandhingi keagungane Prabu Niwatakaca lan Patih Ditya Mamangmurka. Miturut para dewa, Arjun mung bisa ngalahake raja buta. Batara Indra banjur ngirim malaikat pitu kanggo mungkasi tapa saka Begawan Mintaraga. Pitu malaekat kasebut yaiku Dewi Supraba dhewe, Dewi Wilutama, Dewi Leng-leng Mulat, Dewi Tunjungbiru, Dewi Warsiki, Dewi Gagarmayang lan Dewi Surendra. Nanging malaekat pitu isih gagal ngalih pertapa saka jogane. Sawise pitu nymph bali menyang swarga lan nglaporake kegagalane, ujug-ujug ana raksasa gedhe sing mbuwang Gunung Indrakila. Dening Ciptaning, wuta kasebut sumpah dadi celeng. Banjur nyerang celeng mau. Sanalika panah saka pamburu sing jenenge Keratapura. Sawise mbahas perdebatan lan gelut sing dawa, mula Arjuna kalah. Arjuna banjur sadar yen ngadhepi Sang Hyang Siwa utawa Batara Guru. Dheweke banjur nyembah Batara Batara. Dening Bataar Arjuna diwenehi panah Pasopati lan dijaluk ngalahake Prabu Niwatakaca. Ternyata ngalahake Prabu Niwatakaca ora kaya sing dibayangake. Arjuna banjur njaluk pitunjuk marang Batari Supraba. Kanthi tekane Dewi Supraba menyang omahe Prabu Niwatakaca, kabeh ndadekake Sang Nataak amarga seneng banget karo dewi. Prabu Niwatakaca, sing wis lali karo tanah iki, mangsuli kabeh pitakon saka Dewi Supraba, nalika Arjuna ndhelik ing coil dheweke. Pitakonan kasebut kalebu ing ngendi kahanane Prabu Niwatakaca, Raja kanthi tenang mangsuli, kelemahane ana ing ilat. Sanalika Arjuna muncul lan nglawan Prabu Niwatakaca. Rasa ngapusi, Prabu Niwatakaca mbanting Arjuna lan ora bisa dikendhaleni. Ing wektu kasebut Arjuna mung prapteng mati. Nalika Niwatakaca ngguyu lan ngejar kekuwatane, Arjuna banjur nguncalake panah Pasopat kasebut ing tutuke prabu lan mateni Niwatakaca.
Arjuna banjur diangkat dadi raja ing swarga Tejamaya, papan kanggo malaekat suwene pitung dina (sewulan ing swarga = sedina ing jagad). Arjuna uga bisa milih 40 nymph dadi bojone, dene pitu nymph sing nggodha dheweke uga kalebu ing 40 nymph lan uga Dewi Dresnala, Putri Batara Brahma. Kejaba iku Arjuna uga entuk makutha emas inten saka Batara Indra, panah Ardadali saka Batara Kuwera, lan liya-liyane. Arjuna uga diwenehi kesempatan kanggo ngirim panjalukan. Panjaluk Arjuna supaya Pandhawa bisa menang ing perang Baratayuda. Iki nuwuhake kritik sing kuwat saka Semar sing dadi tutor Arjuna sing nganggep Arjuna ora wicaksana. Miturut Semar, Arjuna ora kudu egois kanthi mikir awake dhewe lan ora mikir babagan keturunan Pandawa liyane. Lan saestu, kabeh putra Pandawa sing melu Perang Baratayuda tiwas.
Nalika Arjuna lagi lungguh, dumadakan Dewi Uruwasi teka. Dewi Uruwasi sing lagek tresna karo Arjuna njaluk dadi garwane. Arjuna nolak kanthi ati, nanging Dewi Uruwasi sing wuta amarga katresnan isih didesak. Amarga Arjuan isih ora gelem, Dewi Uruwasi ngutuk manawa dheweke bakal dadi bosen. Arjuna sing sedih kanthi kutuk kasebut disenengi Batara Indra. Miturut Batara Indra, iki bakal migunani mengko lan ora bakal ana penyesalan.Muliha mulih saka Kayangan, Arjuna lan sedulur-sedulure kudu nyamar ing Wirata. Lan ing kene yaiku kutukan Dewi Uruwasi migunani. Arjuna banjur dadi guru seni tari lan seni, lan dadi wong transit jenenge Kendri Wrehatnala. Ing pungkasane nyamar, Arjuna bali dadi ksatriya lan mbuwang Kauravas sing pengin ngrusak kerajaan Wirata. Arjuna banjur bakal nikah karo Dewi Utari, nanging Arjuna njaluk supaya Dewi Utari nikah karo putrane, yaiku Raden Abimanyu.
Sanajan Arjuna minangka wong sing sregep nanging dheweke durung bisa uwal saka kesalahane. Iki dadi masalah babagan favorit. Nalika putrane Bambang Sumitra arep omah-omah karo Dewi Asmarawati, Arjuna katon ora peduli. Dening Semar, mula acara kasebut dijupuk supaya partai kasebut santai banget kanthi nyawisake para dewa lan dewi swarga. Arjuna banjur salah weruh yen ana kesalahane ing katresnan. Piwulang sing kudu disinaoni ing kene yaiku yen wong tuwa kudu ora pilih-pilih babagan anake.
Ing perang Baratayuda Arjuna dadi senopati Agung Pandawa sing kasil mateni akeh Satriya Kurawa lan senotapis liyane. Sing dipateni ing tangan Arjuna kalebu Raden Jayadrata sing mateni putrane sing ditresnani, Abhimanyu, Prabu Bogadenta, Raden Citraksa, Raden Citraction, Raden Burisrawa, lan Adipati Karna.
Sing isih ana ing Baratayuda, Arjuna sing isih tiwas marang putrine sing dikasihi, dadi ora ngepenehi, ditambah karo gurune lan adhine dipateni siji-sijine ing paprangan Kurusetra. King Kresna banjur menehi pitunjuk manawa ing perang ora ana kanca, sedulur lan sedulur guru utawa murid kabeh nasibe lan kudu urip. Piwulang iki dikenal kanthi jeneng Bagawat Gita. Apa sing nggawe semangat para mediator Pandhawa murub maneh nalika arep ngadhepi Adipati Karna, sedulur sepuluh sedulur.
Sawise Perang Baratayuda mungkasi, Dewi Banowati, sing wis suwe banget hubungane karo Arjuna, duwe garwane. Biyen Arjuna duwe anak wadon Dewi Banowati. Ing wektu sing padha, Prabu Duryudana, sing wiwit curiga karo garwane lan hubungan Arjuna, yen bocah bayi lair, bakal dadi Arjuna lan putri Banowati sing bakal diusir nanging yen dadi bocah lanang iku bakal dadi putra. Nalika bayi lair dadi wong wadon. Banowati banget panik babagan iki. Nanging kanthi bantuan Krishna, bayi kasebut ditukar sadurunge Raja Duryudana ndeleng. Bocah wadon sing digedhekake dening Dewi Manuhara, garwane Arjuna liyane, jenenge Endang Pergiwati. Amarga lair dheweke meh padha karo putri Dewi Manuhara sing jenenge Endang Pergiwa, mula dheweke wis kembar. Dene putra-putrane Dewi Banowati lan Prabu Duryudana, Prabu Kresna njupuk anak gandrawa lan dijenengi Lesmana Mandrakumara. Amarga dheweke bocah lanang gandrawa sing disembah dadi manungsa, Lesmana Mandrakumara duwe karakter sing sedhih lan rada konyol. Sayang kanggo Dewi Banowati, ing wengi dheweke ngurus Parikshit, dheweke dipateni Aswatama sing konspirasi karo Kartamarma lan Respa Krepa kanggo mateni Parikshit sing isih bayi. Dina sing padha Dewi Srikandi, lan Pancawala uga tiwas nalika turu. Untunge, bayi parikshit sing nangis lan banjur nyepak senjata Pasopati diselehake dening Arjuna ing toko lan mateni Aswatama.
Arjuna sing sedhih amarga Banowati wis tiwas karo Dewi Srikandi banjur golek putri sing meh padha karo Dewi Banowati. Putrine yaiku Dewi Citrahoyi, garwane Prabu Arjunapati sing uga dadi murid Kresna Krishna. Prabu Kresna sing njawab perkara kasebut banjur njaluk Prabu Arjunapati nyerah bojone menyang Arjuna. Prabu Arjunapati sing nesu karo nantang Prabu Kresna perang lan ing perang Prabu Arjunapati dipateni karo Patih Udawa lan Dewi Citrahoyi lan mengko dadi garwane Arjuna.
Sawise kakubur pahlawan sing tilar donya ing perang Baratayuda lan janjian saka Prabu Puntadewa dadi raja ing Astina kanthi judhul Prabu Kalimataya, Arjuna nindakake prentah kakange kanthi ngrebut Kurban Kuda utawa diarani Kurban Aswameda. Arjuna sing diiringi tentara prajurit Astina banjur ndherek jaran ing endi wae jaran mlaku lan kraton-kraton sing dilewati jaran kasebut kudu ngirim menyang Astina, yen ora Arjuna lan tentarane bakal nyerang kerajaan kasebut. Kabeh karajan jaran sing dienggo jaran dadi kalah. Arjuna banjur bali menyang Astina lan ing pungkasan taun iki dikandhani supaya mati moksa karo papat sedulur wadon lan Dewi Drupadi.
Sumber gambar Wikipesdia |
Arjuna duwe jeneng ing ngisor iki: Herjuna, Jahnawi, Jisnu, Permadi minangka jeneng Arjuna nalika isih enom, Pamade, Panduputra lan Pandusiwi amarga dheweke dadi putra Pandu, Kuntadi amarga padha duwe panah pusaka, Palguna amarga dheweke apik ngukur kekuwatan lawan, Danajaya amarga dheweke ora prihatin karo kekayaan, Nalika Raja Kariti jumeneng dadi raja ing swarga Tejamaya sawise sukses mateni Prabu Niwatakaca, Margana amarga bisa mabur tanpa swiwine, Parta tegese mulya lan tenang, Parantapa amarga rajin dipenjara, Kuruprawira lan Kurusatama amarga dheweke dadi pahlawan ing Baratayuda, Mahabahu amarga duwe awak. Kekuwatan cilik nanging gedhe, Danasmara amarga dheweke ora nate nolak katresnan, Gudakesa, Kritin, Kaliti, Kumbawali, Kumbayali, Ali-Ali Beetle, Kuntiputra, Kurusreta, Anaga, Barata, Baratasatama, Jlamprong sing artine bulu merak minangka panggilan favorit saka Werkudara menyang Arjuna, Siwil amarga enem driji minangka telpon saka Kresna, Suparta, Wibaksu , Tohjali, Pritasuta, Pritaputra, Indratanaya lan Indraputra amarga dheweke dadi putrane Batara Indra, lan Ciptaning lan Mintaraga yaiku jeneng sing digunakake nalika semedi ing gunung Indrakila. Arjuna dhewe tegese putih utawa cetha.
Nalika lair, jiwa Arjuna kanthi cahya sing metu saka rahim ibune lan munggah menyang swarga Kawidaren ing endi malaikat Kabeh nymphs tresna karo nyawa Arjuna, Wiji Mulya. Kerusuhan kasebut nyebabake murka para dewa sing banjur nyerang dheweke. Lampu pucet banjur dadi tokoh manungsa sing ganteng ora sithik.
Mundhake jiwa Arjuna saka awak Dewi Kunthi nyebabake rasa sedhih marang Prabu Pandu. Kanthi saran saka Semar, Pandu banjur munggah swarga lan njaluk bali putrane sawise diwenehi saran saka Batara Guru.
Wiwit isih enom, Arjuna seneng banget sinau. Dheweke sinau karo sapa wae. Miturut dheweke, lingkungan masarakat minangka stor ilmu pengetahuan. Gurune kalebu Drim Resi, saka Dona Resit dheweke nampa senjata kuat sing diarani panah Cundamanik lan Arya Sengkali, sing nomer loro yaiku Begawan Krepa, Begawan Kesawasidi, Resi Padmanaba, lan liya-liyane ascetics kuat. Ing crita Mahabarata, Arjuna sinau karo Ramaparasu, nanging sajrone crita wayang, meh ora kasebut.
Ing wayang kasebut, yen Arjuna duwe luwih saka 40 garwa, nanging mung sawetara sing misuwur lan asring dianggep karo kirik. Garwane Arjuna kaya mangkene:
- Endang Jimambang duwe Bambang Kumaladewa lan Bambang Kumalasekti
- Dewi Palupi utawa Dewi Ulupi karo putrane Bambang Irawan
- Dewi Wara Sumbadra duwe putra Raden Angkawijaya utawa Raden Abimanyu.
- Dewi Srikandi ora duwe anak
- Dewi Ratri duwe putra Bambang Wijanarka
- Dewi Dresnala duwe putra Bambang Wisanggeni
- Dewi Juwitaningrat duwe bentuk Bambang Senggoto raksasa
- Endang Manuhara nikah karo Dewi Pregiwa lan Dewi Manuwati
- Dewi Banowati putri Endang Pergiwati (diopeni dening Endang Manuhara)
- Dewi Larasati duwe Bambang Sumitra lan Bambang Bratalaras.
- Dewi Gandawati duwe putra Bambang Gandakusuma
- Endang Sabekti duwe putra, Bambang Priyambada
- Dewi Antakawulan kagungan putra Bambang Antakadewa
- Dewi Supraba duwe putra Bambang Prabakusuma
- Dewi Wilutama duwe putra, Bambang Wilugangga
- Dewi Warsiki ora dingerteni putrane
- Dewi Surendra ora dingerteni putrane
- Dewi Gagarm sing durung dingerteni putrane
- Dewi Tunjungbiru ora dingerteni putrane
- Dewi Leng-Leng Mulat ora dingerteni putrane
- Dewi Citranggada duwe putra, Bambang Babruwahana
- Dewi Lestari ora duwe putra
- Dewi Larawangen ora duwe putra
- Endang Retno Kasimpar ora duwe putra
- Dewi Citrahoyi ora duwe putra
- Dewi Manukhara dudu putra
Cacahe garwa Arjuna ing crita wayang dudu gambaran saka wong liya sing dadi bojo utawa wanita, nanging gambar sing bisa ditampa Arjuna lan ditampa dening kabeh klompok. Nalika isih enom, Arjuna pengin ningkah karo Dewi Anggraini, garwane Prabu Ekalaya utawa uga asring nyebat Prabu Palgunadi saka kerajaan Paranggelung. Nalika semana Arjuna sing arep meksa kekarepane bakal ngasilake Dewi Anggraini bunuh diri amarga dheweke mung setya karo bojone. Prabu Ekalaya sing ngerti sing nantang Arjuna, nanging keagungane Raja Ekalaya dadi luwih saka Arjuna. Arjuna banjur nggresah karo Drona. Piyambakipun nganggep gurunipun sampun janji janjinipun kanthi nate nyebutaken bilih piyambakipun mboten nate ngajar panahan sanes kaliyan Arjuna. Resi Drona banjur tindak menyang Prabu Ekalaya. Prabu Ekalaya pancen dadi penggemar Drona Resit, nanging amarga ora bisa sinau langsung, dheweke nggawe patung Drona ing kraton kasebut supaya bisa diajak lan praktek. Dening Drona dianggep minangka barang sing dilarang kanthi masang busur ing kana. Dadi, Drona Receipt banjur njaluk Cincin Ampal Mustika sing wis dipasang ing jempol Prabu Ekalaya. Kanthi drona driji banjur dipotong banjur dilebokake ing driji Arjuna. Wiwit Arjuna duwe enem driji ing tangan tengen. Iki ing basa Jawa diarani siwil. Nalika ketemu karo Arjuna maneh, Prabu Ekalaya kalah. Ing wektu kasebut dheweke ngerti manawa dheweke wis diapusi, saengga sadurunge mati dheweke ujar manawa dheweke bakal males dendam marang Drona mengko ing Perang Baratayuda.
Arjuna duwe gaman lan aji-aji .. Senjata Arjuna kalebu Panah Gendewa saka Batara Agni sawise mbantu Batara Agni nglawan Indra Batar kanthi ngobong Hutan Kandawa, Panah Pasopati saka Kirata, pamburu inkarnasi Batara Guru, sadurunge Arjuna mateni Niwatakaca , Mahkota Emas lan inten saka Batara Indra, sawise dheweke ngalahake Prabu Niwatakaca lan dadi Raja nymphs suwene pitung dina, kris Pulanggeni, kris Kalanadah saka tunjangan Kala Batara, Jupuk Sarotama, Panah Ardadali, Panah Cundamanik, Panah Angahastra, lan Arya Sengkali, papat saka Drona Resipt, Minyak Jayangketon saka Begawan Wilawuk, mertua wong tuwa, pusaka Mercujiwa, panah Brahmasirah, pecut Pamuk kyai, panah Mergading lan liya-liyane. Kajaba iku, aji sing diduweni Arjuna yaiku:
- Aji Panglimunan / Kemayan: bisa ilang
- Aji Sepiangin: bisa mlaku tanpa tilak
- Aji Tunggengmaya: bisa nggawe sumber banyu
- Aji Mayabumi: bisa ningkatake wewenang ing paprangan
- Aji Mundri / Maundri / Pangatep-atep: bisa nambah bobot awak
- Aji Mercy: ditresnani wong liya
- Aji Asmaracipta: nambah katrampilan mikir
- Aji Asmaratantra: nambah kekuwatan nalika perang
- Aji Asmarasedya: nambah wani ing perang
- Aji Asmaraturida: tegese kekuatan ing rasa
- Aji Asmaragama: nambah katrampilan nyambut gawe kanthi asmara
- Aji Anima: bisa sithik sanajan ora katon
- Aji Lakuna: dadi entheng lan bisa ngambang
- Aji Prapki: nganti tekan panggonan sing dikepengini
- Aji Matima / Sempaliputri: bisa ngganti wujud.
- Aji Kamawersita: bisa kuwasa romantis
Arjuna nate ngrewangi Demang Sagotra supaya apik lan garwane nalika nggoleki nasi bungkus kanggo Nakula lan Sadewa sawise kedadeyan Balesigala-gala. Kacariyos, punapa ingkang ndadosaken Demang Sagotra saget dados peperangan kangge kamenangan Pandhawa ing Perang Baratayuda Jaya Jayaangun.
Sawise Pandhawa diganjar karo alas Kandaprasta sing dihantun, Arjuna ketemu karo Begawan Wilawuk sing lagi nggoleki wong lanang wadon sing diimpekake. Nalika semana Begawan Wilawuk kanthi wujud raksasa ngajak Arjuna lan palakrama karo putrane, Dewi Jimambang. Kacariyos, bilih menika minangka garwa sepisanan Arjuna. Saka mertua, dheweke maringi minyak Jayangketon sing bisa ndeleng roh yen ditrapake ing tlapukan. Lenga iki cocog banget karo Pandawa sing nalika semana srawung karo Jin Yudistira lan sedulur-sedulure sing ora bisa dideleng saka mata biasa. Nalika semana Arjuna uga ngalahake Jin Dananjaya saka wilayah Madukara. Jin Danajaya banjur nembus awak Arjuna. Saliyane entuk jeneng Dananjaya, Arjuna uga entuk wilayah ksatria ing Madukara karo Patih Suroto minangka patih dheweke.
Nalika dheweke dadi pengasingan sajrone 12 taun ing alas sawise Puntadewa kalah dolanan dadu Arjuna nuli dipenjara ing gunung Indrakila kanthi jeneng Begawan Mintaraga. Dheweke ing wektu sing padha Prabu Niwatakaca saka kerajaan Manimantaka sing njaluk Dewi Supraba dadi bojone. Nalika semono ora ana dewa sing bisa nandhingi keagungane Prabu Niwatakaca lan Patih Ditya Mamangmurka. Miturut para dewa, Arjun mung bisa ngalahake raja buta. Batara Indra banjur ngirim malaikat pitu kanggo mungkasi tapa saka Begawan Mintaraga. Pitu malaekat kasebut yaiku Dewi Supraba dhewe, Dewi Wilutama, Dewi Leng-leng Mulat, Dewi Tunjungbiru, Dewi Warsiki, Dewi Gagarmayang lan Dewi Surendra. Nanging malaekat pitu isih gagal ngalih pertapa saka jogane. Sawise pitu nymph bali menyang swarga lan nglaporake kegagalane, ujug-ujug ana raksasa gedhe sing mbuwang Gunung Indrakila. Dening Ciptaning, wuta kasebut sumpah dadi celeng. Banjur nyerang celeng mau. Sanalika panah saka pamburu sing jenenge Keratapura. Sawise mbahas perdebatan lan gelut sing dawa, mula Arjuna kalah. Arjuna banjur sadar yen ngadhepi Sang Hyang Siwa utawa Batara Guru. Dheweke banjur nyembah Batara Batara. Dening Bataar Arjuna diwenehi panah Pasopati lan dijaluk ngalahake Prabu Niwatakaca. Ternyata ngalahake Prabu Niwatakaca ora kaya sing dibayangake. Arjuna banjur njaluk pitunjuk marang Batari Supraba. Kanthi tekane Dewi Supraba menyang omahe Prabu Niwatakaca, kabeh ndadekake Sang Nataak amarga seneng banget karo dewi. Prabu Niwatakaca, sing wis lali karo tanah iki, mangsuli kabeh pitakon saka Dewi Supraba, nalika Arjuna ndhelik ing coil dheweke. Pitakonan kasebut kalebu ing ngendi kahanane Prabu Niwatakaca, Raja kanthi tenang mangsuli, kelemahane ana ing ilat. Sanalika Arjuna muncul lan nglawan Prabu Niwatakaca. Rasa ngapusi, Prabu Niwatakaca mbanting Arjuna lan ora bisa dikendhaleni. Ing wektu kasebut Arjuna mung prapteng mati. Nalika Niwatakaca ngguyu lan ngejar kekuwatane, Arjuna banjur nguncalake panah Pasopat kasebut ing tutuke prabu lan mateni Niwatakaca.
Arjuna banjur diangkat dadi raja ing swarga Tejamaya, papan kanggo malaekat suwene pitung dina (sewulan ing swarga = sedina ing jagad). Arjuna uga bisa milih 40 nymph dadi bojone, dene pitu nymph sing nggodha dheweke uga kalebu ing 40 nymph lan uga Dewi Dresnala, Putri Batara Brahma. Kejaba iku Arjuna uga entuk makutha emas inten saka Batara Indra, panah Ardadali saka Batara Kuwera, lan liya-liyane. Arjuna uga diwenehi kesempatan kanggo ngirim panjalukan. Panjaluk Arjuna supaya Pandhawa bisa menang ing perang Baratayuda. Iki nuwuhake kritik sing kuwat saka Semar sing dadi tutor Arjuna sing nganggep Arjuna ora wicaksana. Miturut Semar, Arjuna ora kudu egois kanthi mikir awake dhewe lan ora mikir babagan keturunan Pandawa liyane. Lan saestu, kabeh putra Pandawa sing melu Perang Baratayuda tiwas.
Nalika Arjuna lagi lungguh, dumadakan Dewi Uruwasi teka. Dewi Uruwasi sing lagek tresna karo Arjuna njaluk dadi garwane. Arjuna nolak kanthi ati, nanging Dewi Uruwasi sing wuta amarga katresnan isih didesak. Amarga Arjuan isih ora gelem, Dewi Uruwasi ngutuk manawa dheweke bakal dadi bosen. Arjuna sing sedih kanthi kutuk kasebut disenengi Batara Indra. Miturut Batara Indra, iki bakal migunani mengko lan ora bakal ana penyesalan.Muliha mulih saka Kayangan, Arjuna lan sedulur-sedulure kudu nyamar ing Wirata. Lan ing kene yaiku kutukan Dewi Uruwasi migunani. Arjuna banjur dadi guru seni tari lan seni, lan dadi wong transit jenenge Kendri Wrehatnala. Ing pungkasane nyamar, Arjuna bali dadi ksatriya lan mbuwang Kauravas sing pengin ngrusak kerajaan Wirata. Arjuna banjur bakal nikah karo Dewi Utari, nanging Arjuna njaluk supaya Dewi Utari nikah karo putrane, yaiku Raden Abimanyu.
Sanajan Arjuna minangka wong sing sregep nanging dheweke durung bisa uwal saka kesalahane. Iki dadi masalah babagan favorit. Nalika putrane Bambang Sumitra arep omah-omah karo Dewi Asmarawati, Arjuna katon ora peduli. Dening Semar, mula acara kasebut dijupuk supaya partai kasebut santai banget kanthi nyawisake para dewa lan dewi swarga. Arjuna banjur salah weruh yen ana kesalahane ing katresnan. Piwulang sing kudu disinaoni ing kene yaiku yen wong tuwa kudu ora pilih-pilih babagan anake.
Ing perang Baratayuda Arjuna dadi senopati Agung Pandawa sing kasil mateni akeh Satriya Kurawa lan senotapis liyane. Sing dipateni ing tangan Arjuna kalebu Raden Jayadrata sing mateni putrane sing ditresnani, Abhimanyu, Prabu Bogadenta, Raden Citraksa, Raden Citraction, Raden Burisrawa, lan Adipati Karna.
Sing isih ana ing Baratayuda, Arjuna sing isih tiwas marang putrine sing dikasihi, dadi ora ngepenehi, ditambah karo gurune lan adhine dipateni siji-sijine ing paprangan Kurusetra. King Kresna banjur menehi pitunjuk manawa ing perang ora ana kanca, sedulur lan sedulur guru utawa murid kabeh nasibe lan kudu urip. Piwulang iki dikenal kanthi jeneng Bagawat Gita. Apa sing nggawe semangat para mediator Pandhawa murub maneh nalika arep ngadhepi Adipati Karna, sedulur sepuluh sedulur.
Sawise Perang Baratayuda mungkasi, Dewi Banowati, sing wis suwe banget hubungane karo Arjuna, duwe garwane. Biyen Arjuna duwe anak wadon Dewi Banowati. Ing wektu sing padha, Prabu Duryudana, sing wiwit curiga karo garwane lan hubungan Arjuna, yen bocah bayi lair, bakal dadi Arjuna lan putri Banowati sing bakal diusir nanging yen dadi bocah lanang iku bakal dadi putra. Nalika bayi lair dadi wong wadon. Banowati banget panik babagan iki. Nanging kanthi bantuan Krishna, bayi kasebut ditukar sadurunge Raja Duryudana ndeleng. Bocah wadon sing digedhekake dening Dewi Manuhara, garwane Arjuna liyane, jenenge Endang Pergiwati. Amarga lair dheweke meh padha karo putri Dewi Manuhara sing jenenge Endang Pergiwa, mula dheweke wis kembar. Dene putra-putrane Dewi Banowati lan Prabu Duryudana, Prabu Kresna njupuk anak gandrawa lan dijenengi Lesmana Mandrakumara. Amarga dheweke bocah lanang gandrawa sing disembah dadi manungsa, Lesmana Mandrakumara duwe karakter sing sedhih lan rada konyol. Sayang kanggo Dewi Banowati, ing wengi dheweke ngurus Parikshit, dheweke dipateni Aswatama sing konspirasi karo Kartamarma lan Respa Krepa kanggo mateni Parikshit sing isih bayi. Dina sing padha Dewi Srikandi, lan Pancawala uga tiwas nalika turu. Untunge, bayi parikshit sing nangis lan banjur nyepak senjata Pasopati diselehake dening Arjuna ing toko lan mateni Aswatama.
Arjuna sing sedhih amarga Banowati wis tiwas karo Dewi Srikandi banjur golek putri sing meh padha karo Dewi Banowati. Putrine yaiku Dewi Citrahoyi, garwane Prabu Arjunapati sing uga dadi murid Kresna Krishna. Prabu Kresna sing njawab perkara kasebut banjur njaluk Prabu Arjunapati nyerah bojone menyang Arjuna. Prabu Arjunapati sing nesu karo nantang Prabu Kresna perang lan ing perang Prabu Arjunapati dipateni karo Patih Udawa lan Dewi Citrahoyi lan mengko dadi garwane Arjuna.
Sawise kakubur pahlawan sing tilar donya ing perang Baratayuda lan janjian saka Prabu Puntadewa dadi raja ing Astina kanthi judhul Prabu Kalimataya, Arjuna nindakake prentah kakange kanthi ngrebut Kurban Kuda utawa diarani Kurban Aswameda. Arjuna sing diiringi tentara prajurit Astina banjur ndherek jaran ing endi wae jaran mlaku lan kraton-kraton sing dilewati jaran kasebut kudu ngirim menyang Astina, yen ora Arjuna lan tentarane bakal nyerang kerajaan kasebut. Kabeh karajan jaran sing dienggo jaran dadi kalah. Arjuna banjur bali menyang Astina lan ing pungkasan taun iki dikandhani supaya mati moksa karo papat sedulur wadon lan Dewi Drupadi.